Opis predmeta
Električno polje v visokonapetostni tehniki, metode in postopki za ugotavljanje jakosti električnega polja. Dielektrična trdnost in zdržnost izolacije. Razelektritve v homogenem in nehomogenem polju. Delne razelektritve, razelektritve v naravi, nastanek in vrste strel. Izolacijski materiali, plinasti dielektriki, trdi izolacijski materiali. Metode za ugotavljanje stanja izolacije. Razporeditev potenciala vzdolž dolgih struktur, verige izolatorjev, navitja transformatorjev.
Proizvajanje in merjenje visokih izmeničnih napetosti. Proizvajanje in merjenje visokih enosmernih napetosti. Proizvajanje in merjenje visokih udarnih napetosti.
Nastanek prenapetosti, zunanje prenapetosti, notranje prenapetosti. Prenapetostni odvodniki in koordinacija izolacije. Modeliranje visokonapetostnih naprav in omrežij ter analiza visokonapetostnih prehodnih pojavov.
Predmet učimo na programih
Aplikativna elektrotehnika 1. stopnja
Cilji in kompetence
Študent bo spoznal pomen visoke napetosti pri načrtovanju in obratovanju elektroenergetskih omrežij in naprav. Pridobil bo osnovno znanje o visokonapetostni tehniki in metodah preizkušanja elektroenergetske opreme v visokonapetostnem laboratoriju.
Metode poučevanja in učenja
Predavanja, laboratorijske vaje.
Predvideni študijski rezultati
Po uspešno opravljenem modulu naj bi bili študenti zmožni:
– opisati osnovne procese v izolatorjih, ki so izpostavljeni visoki napetosti,
– opisati postopke testiranja izolatorjev,
– uporabiti znanje v praksi pri visokonapetostnem preizkušanju opreme,
– analizirati porazdelitev potenciala na dolgih strukturah,
– pojasniti pomen visoke napetosti pri načrtovanju in obratovanju elektroenergetskega omrežja,
– povzeti postopek izbire ustreznega izolacijskega nivoja opreme elektroenergetskega omrežja.
Temeljni viri in literatura
- M. Babuder, Visokonapetostna tehnika, skripta, 2004.
- J. Voršič, J. Pihler, Tehnika visokih napetosti in velikih tokov, Univerza v Mariboru, FERI, Maribor 2008.
- E. Kuffel, W.S. Zaengl, J. Kuffel: High Voltage Engineering Fundamentals, Newnes, 2000.