[IKTinfo] Nove digitalne veščine bodo nujne za vsa delovna mesta, ne le IKT
Datum objave: 11.7.2023V kitajskem Tjandžinu so konec junija na tradicionalnem Letnem srečanju prvakov v organizaciji Svetovnega gospodarskega foruma (WEF) iskali odgovore na vprašanje, kako zapreti vrzeli v veščinah, ki so nujne za zeleni prehod in bodočo rast. V razpravi »Nova znanja za hitro spreminjajočo se industrije« so poudarili, da so za spopadanje z največjimi izzivi današnjega časa – od podnebne krize do svetovne gospodarske negotovosti – nujno potrebne inovacije, ki pa zahtevajo nove veščine. Po novem Poročilu o bodočih delovnih mestih 2023, v izdaji WEF, bo v naslednjih petih letih 44 odstotkov veščin ogroženih, pri 60 odstotkih delavcev pa bo do leta 2027 potrebno novo usposabljanje. Vodilne veščine v obdobju 2023-2027 bodo 1) analitično razmišljanje, 2) ustvarjalno razmišljanje, 3) umetna inteligenca in veliki podatki, 4) vodenje in družbeni vpliv, 5) odpornost, prožnost in okretnost, 6) radovednost in vseživljenjsko učenje, 7) tehnološka pismenost, 8) načrtovanje in uporabniška izkušnja, 9) motivacija in samozavedanje ter 10) empatija in aktivno poslušanje. V razpravi je dr. Emilija Stojmenova Duh, slovenska ministrica za digitalno preobrazbo, ocenila, da Sloveniji primanjkuje IKT veščin ter da ima država eno od največjih potreb po teh veščinah v Evropski uniji. »Moramo pa se zavedati, da digitalnih veščin in kompetenc ne potrebujejo samo delovna mesta IKT, ampak vsa delovna mesta – ne samo IKT sektor, ampak tudi medijski sektor, zdravstveni sektor in celo učitelji,« je povedala ministrica.
Gospodarstvo, proizvodnja, izobraževanje in druge panoge so zadnja leta zaradi pandemije in ukrepov za njeno omejevanje ter rusko-ukrajinske vojne izpostavljeni večjim pritiskom in spremembam, kar potrjujejo tudi različne raziskave in analize. Podobnim spremembam je izpostavljena tudi panoga informacijsko-komunikacijskih tehnologij (IKT), ki pa obenem omogoča spremljanje, ocenjevanje in nadzor sprememb ne le v lastni panogi temveč tudi v vseh drugih, kar je bilo zadnja leta vsem dragocena pomoč.
IKT namreč pomagajo podjetjem in ustanovam v vseh industrijah organizirati delo, prilagajati poslovanje, racionalizirati delovanje, obdelovati podatke, ocenjevati rezultate, napovedovati gibanja in odkrivati nove možnosti. Šolam in univerzam pa omogočajo izvajanje hibridnih oblik poučevanja in smiselne digitalizacije učnih procesov.
Vse to je razlog, da smo se odločili za redno objavljanje povzetkov informacij, ocen, analiz in študij raziskovalnih in analitskih podjetij, ki lahko vsem pomagajo pri lažjem spremljanju, spoznavanju in razumevanju sprememb in trendov ter uspešnejšem prilagajanju na novo obdobje IKT.
Pripravlja: Katedra za informacijske in komunikacijske tehnologije v sodelovanju z Esadom Jakupovićem