Opis predmeta
Osnove filozofije znanosti:
- kratek pregled zgodovine filozofije, osnove epistemologije
- napake pri spoznavanju in tolmačenju, argumentiranje
Pomen statistične prakse:
- kratka zgodovina statistike in informacijsko-komunikacijske tehnologije
- dobre prakse in pogoste napake pri delu s podatki
- motivacija, čustva in medosebna komunikacija pri strokovnem delu
Znanstveno in tehnično sporočanje:
- splošna struktura raziskovalnega poročila
- viri in iskanje znanstvenih informacij
- tehnično pisanje v angleškem jeziku
- osnove grafičnega oblikovanja
- priprava predstavitev
Prikaz podatkov:
- izbrana poglavja iz psihologije zaznavanja in spoznavanja
- vrste in izbor grafičnih prikazov podatkov
- načela kakovostnega prikaza podatkov, primeri dobre in slabe prakse
- nadzorišča in prikazi velepodatkovij
Predmet učimo na programih
Cilji in kompetence
Cilj predmeta je seznaniti študenta z osnovami filozofije in psihologije, potrebnimi za samostojno in odgovorno strokovno in raziskovalno delo, pomenom in oblikami komunikacije v statistični praksi ter prvinami in načeli izdelave različnih znanstvenih in tehničnih publikacij.
Metode poučevanja in učenja
Predavanja, vaje, seminarske naloge, konzultacije
Del pedagoškega procesa bo izveden s pomočjo IKT tehnologij in možnosti, ki jih ponujajo.
Predvideni študijski rezultati
Znanje in razumevanje:
- poznati pasti in napake pri spoznavanju in argumentiranju;
- razumeti namen in značilnosti empiričnega znanstvenega raziskovanja;
- znati iskati znanstveno in strokovno literaturo ter jo kritično vrednotiti;
- znati tabelarično in grafično ustrezno prikazati statistične podatke in rezultate statističnih analiz ter jih argumentirano interpretirati;
- znati pisno predstaviti rezultate svojega in sodelovalnega raziskovalnega dela v obliki posterjev, tehničnih poročil, znanstvenih in strokovnih člankov v slovenskem in angleškem jeziku;
- znati oblikovati projektno vlogo;
- znati pripraviti učinkovito javno predstavitev.
Uporaba:
- iskanje obstoječih znanstvenih dokazov in njihovo kritično vrednotenje;
- oblikovanje izvedljivih raziskovalnih načrtov in uspešnih projektnih predlogov;
- ustno in pisno poročanje na raziskovalnih in strokovnih srečanjih ter objavljanje v znanstvenih in tehničnih publikacijah.
Refleksija:
- zavedanje zgodovinskega razvoja, omejitev in odlik znanstveno-raziskovalne metodologije;
- zavedanje vloge verjetnosti in statistike kot orodja za odločanje na vseh področjih sodobne družbe;
- zavedanje pomena ustne in pisne komunikacije v raziskovalnem in strokovnem delu, vključno z zavedanjem pomena kakovosti jezika, oblikovanja besedil in prikaza podatkov.
Prenosljive spretnosti:
- sposobnost argumentiranega zagovarjanja stališč, samokritičnosti in objektivne evalvacije trditev;
- zbiranje in kritično pregledovanje znanstvene in strokovne literature;
- pisanje znanstvenih in strokovnih besedil, oblikovanje znanstvenih in tehničnih publikacij, izdelava predstavitev;
- povezovanje teoretičnih spoznanj z različnih področij in njihov prenos v strokovno prakso.
Temeljni viri in literatura
- Abelson R.P. (1995): Statistics as Principled Arguement. Hillsdale, NJ: Erlbaum.
- Šuster D. (1998): Moč argumenta. Logika in kritično razmišljanje. Maribor: Pedagoška fakulteta.
- Good P.I., Hardin J.W. (2003): Common Errors in Statistics (And How To Avoid Them). Hoboken, NJ: Wiley.
- Hall G.M. (2003). How to Write a Paper (3rd ed.). London: BMJ.
- Tufte E.R. (1983): The Visual Display of Quantitative Information. Cheshire, CT: Graphics Press.
- Robbins N.B. (2005): Creating More Effective Graphs. Hoboken, NJ: Wiley Interscience.
- Pfannkuch M., Wild C.J. (2000): Statistical thinking and statistical practice: themes gleaned from professional statisticians. Statistical Science, 15 (2): 132-152.
- Bishop T.A. (2008): The Role of Statistical Theory and Methods Within the Context of the Scientific Discovery Process. www.stat.osu.edu/~jas/coursebook/stat504notes.pdf
- Dowden B. (2009): Fallacies. V: The Internet Encyclopedia of Philosophy [IEP]. www.iep.utm.edu/fallacy/