Opis predmeta
Vibracije in zvočno valovanje
· propagacijske lastnosti zvoka
· lastnosti medijev
· karakteristike zvočnih izvorov
2. Zaznava zvoka in psihoakustika
3. Lokalizacija zvoka
· medušesni časovni in amplitudni pojavi
· spektralna vsebina
· premiki glave in zvočnih izvorov
· razdalja in reverberacija
4. Snemanje prostorskega zvoka
· tehnike snemanja večkanalnega in prostorskega zvoka
· zajem prenosnih funkcij glave (HRTF)
5. Predvajanje prostorskega zvoka
· dvokanalni stereo
· večkanalni stereo in surround sistemi
· implementacija prenosnih funkcij glave
· uporaba digitalnih signalnih procesorjev
· simulacija razdalje in reverberacije
6. Zvočni uporabniški vmesniki multimedijskih naprav
· govorni vmesniki
· negovorni zvočni vmesniki
· sonifikacija
· zvočne ikone
· uporabniške metafore
7. 3D zvočni uporabniški vmesniki multimedijskih naprav
· prenosljive naprave
· virtualna okolja
· aeronavtika
· vozila
· slabovidni in slepi uporabniki
· vmesniki možgani-računalnik
Predmet učimo na programih
Cilji in kompetence
Širši vpogled v področje 3D zvoka in njegove uporabe v sodobnih multimedijskih storitvah in napravah. Študentje naj spoznajo osnovne fizikalne značilnosti zvočnega valovanja v različnih medijih in prostorih ter sposobnosti dojemanja in lokalizacije zvoka pri ljudeh. Osvojijo tudi znanja s področja zajema in implementacije 3D zvoka ter njegove uporabe v interakciji med uporabnikom in sodobnimi multimedijskimi napravami.
Metode poučevanja in učenja
Predavanja, na katerih se študent seznani s teoretičnimi osnovami, in laboratorijske vaje, kjer nekaj problemov spozna tudi praktično in jih skuša v duhu timskega dela reševati.
Predvideni študijski rezultati
Po uspešno opravljenem modulu naj bi bili študenti zmožni:
– opisati osnovne lastnosti in zakonitosti zvočnega valovanja v prostoru,
– razložiti mehanizme lokalizacije prostorskega zvoka pri človeku,
– razložiti tehnike snemanja 3D zvoka,
– razložiti tehnike obdelave 3D zvoka,
– razložiti tehnike generacije 3D zvoka s pomočjo digitalnega signalnega procesiranja,
– razložiti tehnike predvajanja 3D zvoka s pomočjo različnih konfiguracij zvočnikov,
– opisati kategorije in specifike različnih zvočnih uporabniških vmesnikov, ki temeljijo na uporabi 3D zvoka
Temeljni viri in literatura
1. Sodnik J, Tomažič S: Spatial auditory human-computer interfaces, SpringerBriefs in Computer Science, september 2015.
2. Begault R. Durand: 3D Sound for Virtual Reality and Multimedia, Academic Press, Inc. UK, 1994.
3 Rumsey F: Spatial Audio (Music Technology), Elsevier, 2005.