Opis predmeta
Zasnove in metodologije stalnega izboljševanja kakovosti
- zgodovina in "filozofija" (Deming, Shewhart, Wheeler)
- sistemi in standardi (Six Sigma, ISO)
Uradni podatkovni viri za upravljanje na področju zdravstva
- kazalniki kakovosti in varnosti
- zdravstvene klasifikacije (MKB, MKF)
Kakovosten prikaz podatkov za poslovno poročanje in podporo vodenju
- izbrani prikazi podatkov (točkovni grafikoni, mozaični grafikoni, toplotni zemljevidi, iskrne črte)
- povezava tabel in grafikonov, nadzorišča
- splošna načela oblikovanja dokumentov
Temeljne statistične metode za nadzor kakovosti v zdravstvu
- razvrstitveni prikazi, lijačni grafikoni in kontrolne karte
- odkrivanje osamelcev, prilagajanje enorazsežnih porazdelitev
- analiza povprečij (ANOM)
- diagrami kumulativne vsote (CUSUM) in zaporedno testiranje (SPRT)
- ocenjevanje in upoštevanje tveganj (pregled pojmov in pristopov)
Izbrana poglavja iz analize opisnih podatkov, ocenjevalnih lestvic in analizi skladnosti
- RIDIT analiza in podobne metode
- analiza in prikaz zanesljivosti in skladnosti (koeficienti kapa, Cronbachov alfa, ICC, pristop Blanda in Altmana, Bangdiwalov grafikon, konkordančni koeficienti in grafikoni)
Uvod v analizo učinkovitosti
- osnove analize verjetne meje (SFA)
osnove analize podatkovne ovojnice (DEA)
Predmet učimo na programih
Cilji in kompetence
Cilj predmeta je seznaniti študenta s sistemi in metodologijami stalnega izboljševanja kakovosti ter podatkovno-analitičnimi kazalniki, ki se uporabljajo v zdravstvu, s pomenom in metodami kakovostnega grafičnega prikaza podatkov za poročanje in podporo vodenju v zdravstvu, ter s statističnimi modeli in psihometričnimi metodami za upravljanje s kakovostjo v zdravstvu.
Metode poučevanja in učenja
Predavanja, vaje, seminarske naloge, konzultacije
Del pedagoškega procesa bo izveden s pomočjo IKT tehnologij in možnosti, ki jih ponujajo.
Predvideni študijski rezultati
Znanje in razumevanje:
- poznati glavne sisteme in metodologije stalnega izboljševanja kakovosti ter njihovo vlogo v zdravstvu;
- poznati osnovne kazalnike kakovosti in varnosti v zdravstvu;
- poznati zasnovo in strukturo klasifikacij ICD-10 in ICF;
- poznati načela in metode kakovostnega prikaza podatkov in jih znati uporabiti na podatkih iz zdravstva;
- znati izdelati uporabna nadzorišča;
- razumeti in znati uporabiti ustrezne statistične metode za nadzor kakovosti v zdravstvu;
- znati analizirati merske lastnosti lestvic, ki se uporabljajo v zdravstvu;
- znati statistično analizirati in grafično prikazati skladnost med ocenjevalci oziroma metodami;
- poznati osnovne pojme in pristope analize učinkovitosti bolnišnic.
Uporaba:
- uvajanje in izvedba nadzora kakovosti v zdravstvu in drugih družbenih dejavnostih;
- poslovno poročanje in podpora odločanju v zdravstvu in drugih družbenih dejavnostih;
- raziskovalno delo na področju kakovosti v zdravstvu, epidemiologije, zdravstvene politike, javnega zdravja idr.
Refleksija:
- zavedanje vloge analize in prikaza podatkov pri zagotavljanju kakovosti v zdravstvu in drugod v javnem sektorju;
- zavedanje pomena statistike kot orodja za podporo odločanju na vseh ravneh zdravstva in drugod v javnem sektorju;
- zavedanje pomena ustrezne uporabe in nadaljnjega razvoja statističnih in grafičnih metod za napredek vseh zdravstvenih dejavnosti.
Prenosljive spretnosti:
- poglobljeno razumevanje sistemov in metodologij stalnega izboljševanja kakovosti;
- poznavanje obeh univerzalnih zdravstvenih klasifikacij in njune uporabe;
- zmožnost kakovostnega prikaza podatkov za poslovno poročanje in podporo vodenju;
- zmožnost uporabe statističnih metod za prepoznavanje odstopajočih vrednosti in analizo skladnosti;
- poznavanje osnov ekonomske analize učinkovitosti.
Temeljni viri in literatura
Knjige / Monographs:
- Wheeler D.J. (2000). Understanding Variation (2nd ed.). Knoxville, TX: SPC Press.
- Few S. (2009): Now You See It: Simple Visualization Techniques for Quantitative Analysis. Oakland, CA: Analytics Press.
- Nelson P.R., Wludyka P.S., Copeland K.A.F. (2005): The Analysis of Means: A Graphical Method for Comparing Means, Rates, and Proportions. Philadelphia, PA: SIAM.
- Winkel P., Zhang N.F. (2007): Statistical Development of Quality in Medicine. Chichester: John Wiley.
- von Eye A., Mun E.Y. (2005): Analyzing Rater Agreement: Manifest Variable Methods. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
- Jacobs R., Smith P.C., Street A. (2006): Measuring Efficiency in Health Care: Analytic Techniques and Health Policy. New York: Cambridge University Press.
Članki / Articles:
- de Koning H., Verver J.P.S., van den Heuvel J., Bisgaard S., Does R.J.M.M. (2006): Lean Six Sigma in healthcare. Journal for Healthcare Quality, 28(2): 4-11.
- Guthrie B., Love T., Fahey T., Morris A., Sullivan F. (2005): Control, compare and communicate: designing control charts to summarise efficiently data from multiple quality indicators. Quality and Safety in Health Care, 14: 450-454.
- Mohammed M.A., Cheng K.K., Rouse A., Marshall T. (2001): Bristol, Shipman, and clinical governance: Shewhart’s forgotten lessons. Lancet, 357: 463-467.
- Spiegelhalter D., Grigg O., Kinsman R., (2003): Risk-adjusted sequential probability ratio tests: applications to Bristol, Shipman and adult cardiac surgery. International Journal of Quality in Health Care, 15: 7-13
- Sermeus W., Delesie L. (1996): Ridit analysis on ordinal data. Western Journal of Nursing, 18(3): 351-359.