Opis predmeta
Tehniška kakovost kot temeljna inženirska disciplina; Pojmi kakovosti in spremljajoča področja (standardizacija, certificiranje,..); Sistemi vodenja kakovosti; Celovito vodenje kakovosti (TQM) (tehnike reševanja problemov in krog kakovosti); Postopki in osnovna orodja zagotavljanja kakovosti (kontrolne karte, integracija zahtev kupca v proizvod – QFD, analiza možnih napak in njihovih posledic – FMEA, nadzor procesov – SPC statistična procesna kontrola, načrtovanje optimalnega eksperiment, itd.); Kakovost in standardizacija po področjih (proizvodnja, laboratoriji, storitve, okolje, varnost, zdravstvo, itd.); Izobraževanje, motivacija in nenehno izboljševanje; Zanesljivost in vzdrževanje sistemov.
Predmet učimo na programih
Elektrotehnika 2. stopnja
Cilji in kompetence
Cilj predmeta je seznaniti in usposobiti študente s konkretnimi znanji o zagotavljanju in doseganju tehniške kakovosti proizvodov in storitev na osnovi merjenj in preskušanj, nadzora procesov in orodij za celovito obvladovanje kakovosti. Študent se pri predmetu nauči različnih tehnik reševanja problemov s pomočjo modernih principov in orodij za zagotavljanje in celovito upravljanje kakovost, spozna se z elementi zanesljivosti in osnovami vzdrževanja sistemov.
Osnovne specifike, zahteve in rešitve tehniške kakovosti spoznajo študentje na praktičnih primerih in problemih. Končni cilj predmeta je biti neposredno vključen v realno okolje s področja kakovosti.
Metode poučevanja in učenja
Predavanja, avditorne vaje, laboratorijske vaje, seminarska naloga, ekskurzija
Predvideni študijski rezultati
Po uspešno opravljenem modulu naj bi bili študenti zmožni:
- razložiti osnovne pojme s področja tehniške infrastrukture, standardizacije, akreditacije, evropske in nacionalne zakonodaje, nastanka standarda, namen direktiv,
- koristiti vse vrste standardov zagotavljanja kakovosti po področjih,
- opisati dela presojevalcev in certifikacijskih organov,
- orisati celovito vodenje kakovosti, uporabo orodij za zagotavljanje kakovosti ter metode kot so QFD in FMEA,
- ovrednotiti kakovost in varnost na področju okolja,
- načrtovati in izvesti konkretno delo na področju preskušanja, dela za zagotavljanje kakovosti in varnosti, priprave optimalnega eksperimenta,
- pripraviti poslovnik kakovosti in implementirati sistem kakovosti.
Temeljni viri in literatura
-
www.sist.si, www.iso.org, www.iec.ch, www.iecee.org, www.cenelec.org, www.itu.int, www.cenorm.be, www.gov.si/sa, www.ilac.org, www.mirs.si, www.euramet.eu, www.wto.org, www.ansi.org, http://ts.nist.gov, www.conformityassessment.org, www.wssn.net, www.oiml.org, www.asq.org, http://ec.europa.eu/enterprise/newapproach/
-
Drnovšek, J.; Pušnik, I.; Bojkovski, J.; Begeš, G.; Kakovost sistemov. Ljubljana: Fakulteta za elektrotehniko 2012
-
M. Bennett, Lean Six Sigma for Beginners: Learn Six Sigma & QFD with the help of Real-World Applications and Practical Examples. Independently published, 2022. ISBN: 979-8556872348.Y. Akao and Akao Associates, QFD: Quality Function Deployment: Integrating Customer Requirements into Product Design. Productivity Press, 2021. ISBN: 978-0367330937.
-
J. S. Oakland, Total Quality Management: Key Concepts and Case Studies. Routledge, 2022. ISBN: 978-0367754849.
-
D. H. Stamatis, FMEA: Failure Mode and Effects Analysis. CRC Press, 2022. ISBN: 978-0367663837.
-
International Organization for Standardization (ISO), "Guide to the Expression of Uncertainty in Measurement," ISO/IEC Guide 98-3, 2008.VIM – International Vocabulary of Terms in Legal Metrology (OIML, 2023)
-
Slovenski inštitut za standardizacijo: SIST EN 45020 – Standardizacija in z njo povezane dejavnosti – Splošni slovar, 2007